tsng

tsng

107p

10 comments posted · 31 followers · following 0

76 weeks ago @ Malay Mail Online - Ramasamy tells Educati... · 0 replies · +5 points

DEH...... there are many parents who want their kids to learn maths and science subjects in DLP. You have to right to choose but you have no right to ask for abolishment.

199 weeks ago @ The Malaysian Insider - Liberalism a threat to... · 0 replies · +2 points

Liberalism gives us :
1. Freedom of speech,
2. Freedom of expression.
3. Freedom to choose our government.(democracy)
4. Freedom to pursue happiness for as long as our pursuits are not in conflict with the law.
5. Freedom of religion.
The opposite end of liberalism is totalitarianism which often rule with iron fist. Totalitarian means the state could exert its will over the people in all matters and it often breeds
1. Tyranism.
2. Slavery.
Totalitarianism is responsible for most of human suffering throughout the history of mankind.
In the Middle Ages, Europe was in the dark age because the church also the state would not tolerate freedom of thoughts much less freedom of expression. Liberalism brought about brought about Renaissance to Europe.

Totalitarianism by the shogunate in Japan has plunged Japan into a technological back water country. Liberalism brought about by Meiji restoration has propel Japan to be an economic power house.

Totalitarianism by communist china has plunge china to be one of the poorest nation in the world. Liberalism has propel China - soon to be the biggest economy in the world.

God would have created robot, if God has not intended for us to have freedom to choose. If God gave us freedom to choose, God must have done so with a purpose. WHO are you MAN , to go against GOD will, claiming that you have absolute wisdom in matters concerning religion.

211 weeks ago @ The Malaysian Insider - Methodists to open pri... · 0 replies · +2 points

Mission schools should definitely do what Chinese independent schools are doing. Take all of these schools private. Since, Malaysia policy has shifted to allow international schools to flourish. Therefore, independent mission schools should be known as Methodist international schools or La Salle international schools or St Joseph international schools. Make these schools as affordable as possible.

225 weeks ago @ Malay Mail Online - Ada apa dengan Bahasa ... · 0 replies · +3 points

Saudara Afendy,

Saudara Afendy terlebih dahulu perlu faham bahawa kaedah PPSMI bukan nya semata mata untuk menguasai Bahasa Inggeris. Tidak ada ahli pendidikan dalam dunia ini yang akan memberi cadangan menguasai sesuatu bahasa dengan kaedah mempelajari mathematik atau sains dalam bahasa tersebut.

PPSMI ialah acronym bahasa melayu iaitu Pelajari Pelajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris. Maksudnya ialah jelas seperti yang dikata - mempelajari pelajaran mathematik dan sains dengan bahasa inggeris ; bukan nya mempelajari bahasa inggeris dengan mata pelajaran mathematik dan sains.

Yang perlu di tanya ialah Kenapa PPSMI? Punca utama, kenapa kita buat kaedah PPSMI ialah kita tidak mempunyai kandungan sains yang mencukupi dalam BM. Statistik nya cukup jelas bahawa kandungan ilmu dalam kesemua bidang STEM kebanyakannya terdapat dalam bahasa Inggeris. Sekiranya kita tidak ada buku buku, atau pun kandungan digital atau jurnal jurnal dalam semua bidang STEM, bagaimana pelajar pelajar kita akan dapat mempelajari ilmu ilmu tersebut?

Renung renunglah - saudara Afendy, negara negara seperti Jerman, Jepun, Korea, Perancis, semua nya mempunyai kandungan ilmu dalam bahasa ibunda mereka masing masing. Mereka belajar mathematik dan sains dalam bahasa ibunda dari kecil hingga ke universiti. Di sini bagaimana. Belajar mathematik dan sains dengan BM, tapi kat universiti baru tersekat. Rupa rupanya semua buku rujukan di peringkat atasan adalah dalam bahasa inggeris.

Tidak hairan, pelajar kita tidak dapat belajar secara berkolaborasi dengan pelajar universiti yang lain. Tidak hairan ranking universiti kita turun tangga. Ramai yang kata sistem pendidikan kita telah berjaya menghasilkan ramai pensyarah. Betul ke berjaya? Mungkin pensyarah pensyarah tersebut yang harus pikul tanggung jawab atas kejatuhan ranking universiti universiti kita.

Mungkin pendidikan yang melahirkan kejuruteraan yang tidak berapa memuaskan ialah punca yang menyebab syarikat syarikat seperti Proton yang tidak mampu bersaing di pentas dunia.

Tidak hairan bahawa sistem pendidikan yang tidak memuaskan telah melahir lebih dari 70% guru guru bahasa inggeris yang gagal dalam assessment inggeris.

Apakah dah terjadi dengan sistem pendidikan kami, di mana mahasiswa kita kini perlu di beri khusus pelajaran LAGI selepas tamat persekolahan di universiti.

Semua ini bukan lah salah pensyarah, atau jurutera kita, atau guru guru kita. Yang salah ialah sistem dalam sistem pendidikan kita.

Untuk akses pengetahuan yang lebih mendalam, murid sekolah perlu belajar terminologi atau pun nomenclature sains. Nomenclature bukanlah semata mata mempelajari definasi perkataan. Nomenclature mempunyai konsepsi yang mendalam yang sukar di perterjemah dengan dua tiga ayat. Konsepsi yang lebih mendalam perlu di bina ke atas konsepsi asas. Ianya adalah sukar bagi seseorang untuk membaca buku yang mempunyai theori dan konsepsi sains yang mendalam sekiranya seseorang itu belum lagi faham nomenclature yang mempunyai konsepsi asas. Oleh sebab itu, pelajar pelajar bukan sains yang pandai bahasa inggeris tidak dapat memahami buku kejuruteraan yang mempunyai konsep yang mendalam. Kesukaran ini bukan nya kerana pelajar itu tidak faham inggeris. Kesukaran yang di hadapi di sebab kan pelajar itu tidak faham nomenclature sains. Itu lah punca sebab program memperterjemaahan dewan pustaka tidak dapat jalan dengan lancar - kandungan buku buku sains tidak dapat di perterjemaah oleh ahli ahli linguistik.

Nomenclature sains dalam bentuk satu perkataan tidak serupa dengan perkataan yang biasa di guna dalam komunikasi harian. Kemahiran dalam bahasa inggeris adalah tidak sama dengan menceburi sains dalam bahasa inggeris. Buku buku STEM yang mendalam kebanyakannya berada dalam bahasa inggeris - buku buku yang kita belum ada dalam BM - nomenclature yang tertulis dalm buku buku ini telah menjadikan sains seperti mempunyai bahasa sains yang tersendiri. Kita belajar mathematik dan sains dalam bahasa inggeris(bahasa sains) supaya lebih senang bagi kami akses ilmu pengetahuan sains yang terkandung dalam bahasa inggeris, kandungan yang kita masih tidak ada.

Saya faham, mana mana bahasa pun boleh dijadi bahasa sains. Tapi, ceburilah kandungan itu terlebih dahulu. Kalau tidak faham kandungan macam mana pula nak menterjemaah ataupun menhasil kerja sains atau tulis buku sains. Kalau tak percaya, suruh professor linguistik memperterjemaahkan buku kejuruteraan.

Dengan itu, saya harap saudara Afendy telah faham maklamat PPSMI.

230 weeks ago @ The Malaysian Insider - Cambridge English to e... · 0 replies · +1 points

Hmm...now it doesn't seem like he has any confidence MBMMBI will work.

Conversely, it means MBMMBI policy was developed at the backdrop of not knowing what are the realistic standards.

239 weeks ago @ The Malaysian Insider - Malays will lose ident... · 0 replies · +14 points

Actually, there is a genuine fear that Bahasa Melayu may not command the same level of respect as English in Malaysia. I guess we must empathize with that. There is a lot pride involved. People are willing to die defending such honour.

Chinese characters for schooling is 'beg to learn' - Kow hock(cantonese). Personally, I think when one need to learn from others, we cannot be choosers. We need to have the humility of a beggar - hence we beg to be enlightened.

The good prophets had encouraged the Arabs to seek knowledge even unto China ... . Personally, I think there is a deep message embeded these words. Firstly, the learner must be willing to cross desert which is a very challenging endeavour that would require a lot of determination. Secondly, the learner must be willing to be humble to seek knowledge using the chinese language. Ironically, the Arabs were at in their heydays of technological advancement.

The call for PPSMI reinstatement is well justified, and its reasons cannot be refuted. English is the lingua franca for technology.

I do not believe English medium education has made any of our past and present prime ministers less Malay.

Finally, if only all learners have that kind of mindset(of determination and humility), surely PPSMI would have succeeded.

259 weeks ago @ The Malaysian Insider - Main - Side Views - Th... · 0 replies · +12 points

Hellooo.... 2/3 of our English teachers are not proficient in English, the majority of our law graduates fail law assessment conducted by the bar council - the main reason they are not proficient in English, tens of thousands of graduates are unemployable because they are not proficient in English. Need I say more.

259 weeks ago @ The Malaysian Insider - Main - Side Views - Th... · 0 replies · +23 points

Read this, Azure.
http://www.guardian.co.uk/education/2008/sep/19/tefl.france

Do you know that there more French and German researchers who conduct research in English than in their own mother tongue. If researchers wants their research to be reviewed from bigger world talent pool, they must conduct their reasearch papers in English.

277 weeks ago @ The Malaysian Insider - The Malaysian Insider ... · 0 replies · +1 points

Saudara Mohd Azmi Abdul Hamid,

Yang terbukti ialah graduan graduan yang menganggur adalah berpunca tidak keupayaan mereka bertutur dalam bahasa Inggeris. Apakah salahnya kurikulum kita memberi tempuan supaya seseorang itu belajar mahir dalam bahasa inggeris - bahasa yang diguna sebagai bahasa penghantar dalam berbagai bidang di seluruh dunia.

Bukan kah pada zaman Nabi, orang orang Arab juga di nasihati supaya menuntut ilmu sehingga ke Cina. Apakah bila orang orang Arab belajar bahasa Cina maka bahasa Arab akan di ketepi kan.

Ingin juga saya kata di sini bahawa untuk menguasai sesuatu bahasa kita perlu mempunyai suasana kondusif untuk pelajar melatih pengunaan bahasa itu. Sekiranya tidak, saya khuathir pelajar pelajar kita tidak akan dapat menguasai bahasa inggeris sampai bila bila masa.

Yang mahir dalam bahasa Inggeris akan tetap mahir kerana suasana kondusif dirumah. Yang rugi ialah pelajar pelajar yang tidak dapat pelajaran Inggeris yang mencukupi di sekolah. Fikir fikirkanlah saudara - golongan mana yang rugi.

286 weeks ago @ The Malaysian Insider - Mobile - Malaysia - Ma... · 0 replies · +64 points

The TIMSS assessment is the clearest indication WHY tens of thousands of students cross the border into Singapore for an education.