maza

maza

16p

12 comments posted · 6 followers · following 0

551 weeks ago @ Anif - Version 2.0 - Proton Inspira - Cerit... · 1 reply · +1 points

elakkan kontroversi tingkatkan prestasi......

hehehe
My recent post Berlari mengejar impian di tepian pantai

551 weeks ago @ Anif - Version 2.0 - Blogger Perlu Beretika · 1 reply · +1 points

hafis suka minum kopi yg bertapis dan beredit juga?..

heheehhe
My recent post SAM dan Kisah Kertas Peperiksaannya - 1997

648 weeks ago @ Memori II - Salam Aidil Adha · 1 reply · +1 points

wooo......balik kg yea.....

uwakkk....... den keno tinggal kek KL laie....ahaks.

kalau ado belas ehsan omak (Tie), apo kato ajak ayah (HB Tie) singgah di KL. Den nak raso rondang daging baru nie ha!

Kesian kek den. Omak den nun jauh kat sinun......ahaks....
waaaaaa

selamat hari rayo!
kirim salam kat lembu yg nak kena tumbang buek korban tu ha!
Sampaikan salam den, kobaran kat lombu tu, jagolah diri baik2..selamat jalan

maza: sengugut malam raya meroyan tahap dewa ke 18 pedang setiawan, anak-anak wira, doremone sampai ke sichan...uhuks

648 weeks ago @ Memori II - Kubur Aneh · 0 replies · +1 points

Aik 'Pak'!?

aderk Tie panggil den 'PAK!"

adakah peluang untuk memanggilnya emak sudah kabut......ahaks ahaks ahaksssss...

wakakakaaakaka.....ttithithithtithtttitththth

Kengkawan yg lain..... jgn marah aaaaa

648 weeks ago @ Memori II - Kubur Aneh · 0 replies · +1 points

waittt.....mau free ka.......

aduhhhh!!!!!

aderk...mcm la aku nak kaya mcm nie....uhuk!....
Tak der chance -la nak pakai Merce ker Volvo ker......hehehhehehe

(sebenarnya bab tulis buku tu, niat ada, tapi masih menerawang! hmm doakanlah supaya diberikan kesihatan, fikiran yg baik lagi waras dan kekuatan utk terbitkanya)

bab komen panjang2 tu.....ada petuanya....

nak tau, kena register dan bayar yuran pendaftaran....Tak mahal pengerasnya sama nilainya dgn 40 naskah Diari Islamiah @ harga pasaran RM16.00

hahahaha

(Erk sebenarnya senang aje.....baca bismillah 100 kali dan qamat sekali- tengok kiri kanan anak2 tak der......baru start balik menulis.....ahhahahahhahah)

648 weeks ago @ Memori II - Kubur Aneh · 0 replies · +1 points

Kisah dlm Al Quran.

Justeru, bagi org2 solehin, mereka sedar sangat2 akan bahayanya membenarkan org awam membina binaan di atas kubur atau makam.

Bahkan Nabi SAW sendiri menghalang membuat upacara di atas kubur ataupn menghias kubur!

Malah Baginda SAW sarankan, hanya cukup sekadar dipacakkan kayu atau letakkan batu di atas kuburan sebagai tanda ingatan; ringkas!

Di dlm Al Quran (maza lupa surah mana satu - kalau tak silap surah Al Isra' - Nak tahu lebih lanjut sila dapatkan Diari Islamiah 2009 atau 2008 terbitan Sterling Crown SDN BHD) ada menyebutkan di akhirat kelak, org2 yg dibangkitkan ini akan disoal dan menyoal antara satu sama lain.

Terutama org yg menyembah org lain. Seperti sorg alim dipuja dan disembah oleh para pengikutnya.

Benda2 yg disembah itu akan dibangkitkan dan menjadi saksi di atas perbuatan kita.

Seperti berhala yg diukirkan muka org alim yg dikatakan berkuasa seprti Tuhan atau sebagainya, atau gambar2 yg menyerupai org alim itu yg dikira mampu menyelamatkan mereka dari segala apa jua pun!

Pengikut2 itu akan menyalahkan ketua2 mereka. Disbbkan ketua2 mereka itulah mereka menjadi sesat.

Tetapi Alalh SWT kembali menemplak dgn mengatakan "tidakkah sudah sampai peringatan kpd kamu?! (Para Nabi, Al kitab dan segala alamat dan hidayah -termasuklah org2 alim - atau pendakwah)..."Jadi kenapa kamu boleh terpedaya dan tidak mahu pula tergolong org2 yg mahu berfikir?!"

Kemudian ketua2 mereka meminta syafaat (tolong) kpd berhala atau objek atau gambaran yg menjadi sembahan mereka di dunia drp azab yang didatangkan oleh Allah SWT.

Sehinggalah sampai / tiba kepada ketua2 mereka itu meminta tolong kpd tempat mereka sembah atau org alim tadi.

Lalu org alim tadi menjawab, "Aku tidak pernah kenal kamu, dan aku tidak pernah menyuruh kamu menyembah aku! Dan siapa kamu untuk menyembah lain daripada Allah SWT lalu berpaling dan datang kepada ku. Walhal aku berserah diri dan mengharapkan rahmat dan keredhaan Alalh SWT.... aku tidak tahu dan tidak mahu mencampuri urusanmu. (atau tidak mahu mengambil tahu urusan kamu)"

Sebab itulah, mereka yg faham ttg ayat / kisah di dlm Quran itu akan melarang utk membuat sebarang binaan di atas kubur. Atau bergambar atau meletakkan kalungan bunga di kuburan atau tugu2 peringatan. (apatah lagi memperlakukan kuburan sbgimana di dlm gambar di atas)

Mereka itu sedar dan tidak mahu terlibat dlm konflik ketua2 yg terpesong itu. Bahkan mereka tidak mahu menyusahkan kita dan mahu menolong kita ini agar tidak tertipu dgn kedegilan, ego dan kebodohan diri sendiri apatah lagi di tambah dgn hasutan syaitan.

(erk! banyak lagi hikmah melarang menghias kubur ini. Antaranya mengelakan pembaziran sbgi mana kaum jiran kita lakukan. Siap buat tong - coffin - keranda- berpuluh ribu! Menghiasinya bersungguh2 dan seolah2 bertanding antara satu lain pula. Atau menandakan status atau hukum kasta pula, yg kaya raya layak diam di taman Nirvana yg tersergam indah! Yg miskin dibakar hangus....ahaks!)

Utk maklumat lanjut, langganilah Diari Islamiah terbitan Sterling Crown.....hehehehe

TAMAT...

648 weeks ago @ Memori II - Kubur Aneh · 0 replies · +1 points

Dulu2...

Al kisah ttg wali Allah, mahupun para alim - orang2 solehin. Mereka yg tahu hakikat hidup dan mencapai makrifat (makam tertentu) sedar bahawa kubur itu tidak ada nilai! Yg bernilai adalah penghuninya dan amalan yg dibawa bersama. (amalan yg memberi bekas dan diwariskan kepada manusia serta makhluk yg ditinggalkan)

Manakala penghuni kubur itu pula tidak tahu di manakah tempat akhir persinggahan nyawanya! ( kuburnya sendiri).

(Tie tau ker kubur tie kat mana?!)

Oleh itu, org2 Solehin di mana dia meninggal di situlah dia akan di kuburkan.

Tidak kiralah di sebalik pokok, di bawah rumah (mcm Rasulullah SAW di dalam bilik di rumah Syaidatina Aisyah), atau di dalam laut sekalipun.

Mereka tahu dan sedar. Para solehin apabila mati akan mendatangkan rahmat dan berkat ke atas bumi yg jasadnya ditumpangi itu.

Doa-doa org2 solehin selalunya diiringi dgn doa selamat, mohon perlindungan serta rahmat untuk seru sekelian alam kepada Allah Aza Wajalla.

Jadinya mereka yg berhampiran dgn 'tempat' beliau, insyallah akan terlimpah jua berkat doa tersebut lalu dapat munafaat yg sama.

Jadi, jika Allah SWT berkehendakan dia meninggal umpamanya di dlm gua atau di bawah pohon ketapang, maka di situlah dia akan dikuburkan dengan seadanya.

seperti di Kampung Makam, atau di Tanjung Sepat, juga di Johor Lama (Kota Tinggi) - Di Belemang, Serum, Bukit Pasir, Pagoh (Muor, Johor) - kita dapat saksikan kubur2 lama ini adakalanya terletak di bawah rumah orang. Adakalnya hanya berbatu nisan sungai, atau botol2 kaca atau tunggul kayu yang sudah reput.

(erk! awas masa nak kencing tu, jgn sampai kencing tunggul kayu yg hanya difikirkan kayu tak berguna semata2. silap haribulan kubur org tau!....hehehhehe (mengilai))

Ada juga kuburnya terletak di bawah ampaian kain, garaj kereta , bawah pokok rambutan.

(Kecuali makam diraja - ada batu nisan yg lain sedikit dan agak terjaga dgn ditandai kain warna kuning)

Sambung....

648 weeks ago @ Memori II - Kubur Aneh · 0 replies · +1 points

Berkenana monumen atau tanda2 kubur

Mengikut sirah!

Tidak ada halangan untuk membuat batu nesan sebagai tanda semata2 tanda ingatan. Namun tidak boleh berlebih2an seolah2 mendewa2kan kubur atau si mati.

Kubur adalah makam iaini tempat di simpan jasad yg sudah tidak 'berkuasa' @ bernyawa!..

Jasad yg tidak berkuasa dan bernyawa ini seumpama bangkai. Akan reput dan musnah.

Jasad akan dihurung oleh cacing, semut, lipas, ular, lipan, kala jengking dan pelbagai ulat2 lain - samada berbisa atau tidak.

Ketika itu daging akan luluh, perut akan pecah, mata akan terburai, bau memualkan memenuhi ruang. Akhirnya jasad tadi menjadi baja kompos.

Itu adalah pada pandangan zahirnya.

Ia Menunjukkan tiada suatu perkara pun di dlm dunia ini 'pasti' kecuali Allah SWT itu yg penuh kepastian: ADA - dgn penuh sifat2 KETUHANAN!

Tempat jasad di tanam itulah dipanggilkan orang sebagai KUBUR.

Tetapi tempat ROH berada, tiada siapa yang tahu!

Hanya Allah SWT yg tahu di mana ia ditempatkan.

Sama ada di langit, atau tetap kekal di dlm barzakh dan diseksa sperti di dlm entry maza SAKARULMAUT -

( <a href="http://mazaaida.blog.friendster.com/2008...) " target="_blank">http://mazaaida.blog.friendster.com/2008/11/sebua...)

Atau mungkin di awang-awangan. Iaini tidak di langit dan tidak juga di seksa oleh di bumi. Iaitu semacam roh yang sesat. Alahai mcm citer Puaka Nyiang Rapik tu la....

sambung......

648 weeks ago @ Memori II - Kubur Aneh · 1 reply · +1 points

hmm bercakap tentang mati! Mati itu pulse nya terhenti. Diam pejam tak bergerak2.

Tapi itu silap. Mati pada jasad tidak pada roh. Kita adalah berbeza dgn kereta atau kapal terbang

Rasulullah SAW menggalakkan agar kita selalu mengingati mati.

Pernah mendengar satu hadis, orang yangmengingati mati itu adalah orang yang beruntung dan berjaya!

Mereka akan sentiasa dekat pada tuhannya.

Orang yg tidak ingat mati umpama org yg lupa diri.

Seumpama mereka itu 'ujub' dan 'takabur'. hmm barakali sama seperti Firaun yg tidak didatangkan sebarang penyakit kemudian dia angkuh dan mengaku Tuhan pula.

Melarikan Pandangan Mata Dari Kubur!

Tidak ada sebab untuk kita larikan pandangan daripada melihat Kubur.. waema kubur buka muslim. Dan lebih elok pula kita mendoakan kesejahteraan mereka yang berada di dlm alam kubur itu.

Sbgimana ada sorg solehin yg pernah berkata (atau mungkin hadis -maza sudah lupa) -

"Wahai org2 yg telah berpergian duluan, hari ini kau sudah alaminya, dan kau sudah tempuhinya. Dan aku doakan agar Tuhan tempatkan kau di kalangan orang-orang damai dan berjaya. Hai orang yang beristirehat dan diistirehatkan, aku tidak lama lagi akan menyusul kepada mu! Dan aku berdoa kepada Tuhan Rabul alamin agar aku & kau tergolong di kalangan orang2 yg beruntung!"

Pernah sorg solehin membuat sudut khas di dlm rumahnya. Di sudut itu diletakkannya kain kafan yang siap dibalut berupa mayat kemudian di sisinya ditempatkan batu nisan.

Apabila orang bertanya kepadanya, lalu diceritakan hadis Nabi SAW itu, "Orang yg sentiasa mengingati mati adalah orang yang beruntung dan beroleh kejayaan" (maksud hadis)

Tidak ada satu nas pun menuntut kita agar menghindari kubur ataupun membangga2kan kubur. Iaitu membanggakannya samada dibuatkan binaan di atasnya apatahlagi sesembahan.

Kubur adalah satu tempat dan alamat di mana kita lazimnay kelak akan ditempatkan dan dikembalikan pada Allah SWT.

Seharusnya kubur dilihat satu tempat memorial yg tidak berlebihan2 tetapi sebagai tempat megenangkan bilakah pula kita akan menyusul menemui Tuhan!

inginkan maklumat lanjut, sila dapatkan Diari Islamiah 2009 terbitan STERLING CROWN, di kedai2 buku dan stationery berdekatan.

649 weeks ago @ Memori II - Kampong Bintang · 1 reply · +1 points

Aderkk……sesungguhnya ekau sudah menzalimi den yg kesojukan di dlm opis nie ha! Dah la hujan di luar, kat dlm nie pulak aircond berjalan…aderkk….nak ditutup boss marah….aderkk

Tup-tup……meleleh air liur, pecah kecur mengalir liur melihatkan belimbing besi di masak lemak cili api….

Kato org tompek den, masak gulai cili api…..adaerkkkk….

Menusuk di hujung lidah ooiiiiiii………

Ahaks …ahaks ahaks.ahaksssssss…….

Maza: sebaik telihatkan gambar makanan itu, terus tak karuan……hmmm